I delikatessaffären

Står och fånstirrar på de friterade risbollarna med fänkål.
Ska jag våga prova dom?
 Har kollat runt och det finns ingen skräpkorg. Så om det är äckligt vet jag inte hur jag ska bete mig.
Jag har beställt en Brie och salami macka, det får blir en snabblunch idag. Hinner liksom inte annat.

Jag är inte ensam i affären, det står två äldre damer på varsin sida om mig och försöker få expeditens uppmärksamhet genom att passivt aggresivt stirra på henne när hon gör iordning min macka.
Jag vet inte om hon märker det eller inte. Men gör hon det så är hon myckte bra på att ignorera folk.
TAnterna stampar lite granna, den ena av dom puttar mig åt sidan för att komma åt de friterade risbollarna, spännande att hon inte säger: "ursäkta mig" eller nåt liknade. Nej hon bara skjuter mig åt sidan.
Den andra tanten tittar med stora ögon på när hon tar en tugga av risbollen, som nog inte var så god, för tanten vänder sig om och ska kasta den.
Men som jag redan uppmärksammat så finns det ju ingenstans att slänga det. Nu stirrar hon ÄNNU mer på expediten.
Men hon är fortfarande vääääldigt upptagen med min smörgås.

Men då dyker det upp en exepdit till bakom disken. Han går fram till oss och frågar oss alla om vi har fått hjälp.
Jag svarar raskt att jag har fått hjälp och pekar lite diffust på en brietårta som står bredvid risbollarna. Tanterna stirrar på mig, sedan på varandra sen på expediten.
Sen händer det spännande, för ingen av dom tar initiativet. Expediten väntar på att någon ska tag i det hela och berätta vad dom vill ha. Men tanterna liksom väntar ut varandra, eller snarare så tror båda tanterna att det är den andra som ska få hjälp.
Så, inget händer.
Det blir tyst.
Båda tanterna stirrar på ostarna, jag stirrar på risbollarna och undrar om jag ska våga mig på en. Expediten stirrar på oss alla 3.

Tystnaden bryts av att min smörgås är klar. Jag tar den och går ut.

Och om inget annat hänt så står nog tanterna kvar.
Förresten så tog jag en risboll med mig på vägen ut. Den var äcklig så jag slängde den i närmaste soptunna. Tur att jag inte tog en när jag var där inne.

Kommentarer
Postat av: Hella

:) mycket skoj läsning.. jag tror du kan ha en frände i Disspinnen! http://disspinnen.blogg.se

2007-03-11 @ 15:24:26
URL: http://hellabella.blogg.se
Postat av: Anonym

Tack tack.
ska kolla in disspinnen vid tillfälle.

2007-03-11 @ 18:11:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0