Blir man debil när man skaffar barn? Del 1

En vän till mig har skaffat barn relativt nyligen.
Vi pratade häromdagen. Vi kan säga att barnet heter Martin.
Det gör det inte, men vi säger det.
Detta samtalet har jag förövrigt haft med flera nyblivna föräldrar i min bekantskapskrets. Nästan EXAKT likadant.
Here we go:

Jag: Hej!
Vän: Hej, det var länge sen.
Jag: Ja verkligen. Hur är läget?
Vän: Martin mår bra.
Jag: Jaha....men hur är läget.
Vän: Nä, men det är bra nu. Han har varit lite förkyld, men nu är han frisk.
(frågade jag hur barnet mådde? gjorde jag det, tänker jag förbrilt)
Jag: Jaha...ja, just det, det är ju sånna tider nu.
Vän: Ja, man har ju hört att barnen ska vara sjuka och Martin var ju sjuk precis, annars har han inte varit sjuk. Men nångång skulle det ju komma, tänker man. Så nu gjorde det. Jag och XX(sambo) har turats om att vara hemma. Det är ett slit nu när man är förälder. Men när Martin är så gullig då gör det inte. (talar ner i barnvagnen)visst gör det inte.-..nääää....deeeet göööööör ingeeeeet..dooodeeedooodeeedoooo.
Jag: Just det, ni har flyttat.
Vän: Ja Martin behövde ett eget rum.
Jag: Okej, gick det bra att flytta?
Vän: Martin hade lite svårt att vänja sig först. Men sen blev det bra.
Jag: Och ni har kommit i ordning?
Vän: Martins rum är klart.
(tystnad. Vännen har dessutom nästan inte tittat på mig en sekund under samtalet utan bara tittat ner i vagnen som att ungen skulle resa sig och kuta iväg)

Jag vet inte vad jag ska säga. Nog för att det är spännande att det har blivit barn och så. Men det är mer spänannde att prata med en vuxen än med ett barn, liksom genom ombud sådär.
Nästan lite läskigt. Tänker sen fråga om vännen ville komma med när vi skulle ut några och dricka öl på fredagen.

Jag: Okej, jaha....jo, det är ju....Men du kommer du på fredag?
Vän. XX kommer.
Jag: Jaha....men du kommer inte?
Vän: Nu måste jag gå Martin ska äta om 40 minuter. Hej då.

Vännen går. Jag fick inte svar på en enda fråga. Blir man debil när man får barn?

Kommentarer
Postat av: Anonym

Antagligen är det så. Min syster ska få barn om en dryg månad, ska följa den utvecklingen med spänning. Kan också berätta att jag och en vän till mig har ingått en pakt. Om någon av oss skulle råka få några telingar och vi sedan finner oss sittandes vid sandlådan sägandes saker som "Saga, hon vill ju baaara leka med dockorna och Max med bilarna, det spelar ju iiingen roll om man ger dem både ock. De är ju så små att de aaaabsolut inte kan vara påverkade av sånt, vi har ju aaaalltid gett dem alla val. Flickor är ju flickor och pojkar pojkar. Tänk vad naiva vi var förut... haha!", om vi säger så har vi lovat att arkebusera varandra. Hastigt.

2007-03-15 @ 11:02:19
URL: http://lenaloppan.blogspot.com
Postat av: Anonym

Asså Johnny... De heter FEBRILT!

2007-03-16 @ 16:30:11
Postat av: Jny

Jag kan skriva hur som helst.
Det är min blogg, det är min konsnärliga frihet att skriva hur jag vill.
Så har du inget annat att säga så......

2007-03-17 @ 14:49:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0