Jag och SJ

Genom mina år som föreläsare runt om i Sverige så har jag färdats en hel del med SJ. Och visst, om man slog ut det hela så skulle nog säkert de flesta av resorna varit fläckfria och ganska trevliga resor. Men dessa resor glöms lätt bort.
Kvar blir de andra resorna. De som drog ut på tiden. Den där värmen försvann och inte kom tillbaka på 4 timmar, de resorna då vagnstabilisatorn inte fungerade så att man ligger i 45 grader i kurvorna, den gången de inte han få in mera mat i bistron så allt tog slut. För att inte tala om alla dessa förseningar. Dessa lok som helt plötsligt går sönder i mitten av ingenstans, dessa spår som sätter sig när tjälen släpper. Löven som ställer till det varje år, snön som faller och stoppar loken. Tåg som är felvända och måste köra omkring i 30 minuter utanför göteborg så att de hamnar rätt. Stillbild hos tågklareran vilket gör att alla tåg måste stanna precis där dom befinner sig. Loken som bara har halvdragfart, vilket gör resan längre och ryckigare. Växlarna som snöar igen, som fryser, som låser sig, som manuellt måste fixas, som slocknar, som rostar och som inte syns på skärmen. ATC som inte fungerar, tågmöte, försenade godståg som gör att det blir kö utanför Gävle. Avlösningen i katrineholm som inte kommer så vi måste vänta.

Nånstans i all det där befinner jag mig nu. Loket har halv dragkraft, det är spårfel utanför södertälje och snö kaos i skåne.
Jag och SJ har vart ihop i snart 9 år. Vi har setts i stort sett ett par gånger i veckan. De flesta gånger går allt bra. Men som sagt, de gångerna har jag glömt. IDag är vi frustrerade och sura och blir galna på att INternetet dör med jämna och ojämnamellanrum. MEn när jag inledde mitt förhållande med SJ, så fanns det inte Internet ombord. Och jag hade ingen egen dator. Vi har både utvecklats. Men trots detta så är det samma fel på spåren och tågen.
Är inte det märkligt?


Kommentarer
Postat av: J

hehehe, JAG VET! Jag har varit ihop med SJ sen jag flyttade till Öland -02 och det är samma visa, nu 8 år senare. Värst är nog ändå vintern så som den är iår. För då kommer ju ingenting. För två veckor sedan stod jag på perrongen i LKPG och de ropar ut i högtalarna: "Tåget är försenat pga en stor olycka vid LKPG:S station!" ALla börjar kolla sig runt, förvånade över att de missat den stora olyckan tills vi konstaterar att här har inte alls skett någon olycka. Det är bara kallt ute och de måste skylla på nått.

Värst sedan jag blev sambo med ytterligare en man (förutom SJ) är att varenda gång vi ska besöka hans släkt i skåne så är vi ALLTID försenade minst 2 timmar. Inte EN ENDA gång under de 3 åren ihop har vi inte blivit sena dit ner. Men det är ju kanske inte SJ:s fel. Det är ju snapphaneland liksom...så vad kan man göra.

2010-02-02 @ 11:44:53
URL: http://lalolandet.blogspot.com/
Postat av: Karin

Jag har rest väääääldigt mkt med SJ då jag är uppvuxen i Götet men numera bor i Norr. Om jag inte ska ner o hälsa på familjen så åker jag till andra orter för nöjen etc. Har sällan gått smärtfritt.



Värsta resan någonsin var för lite mer än 1 år sedan. Tåget gick först 40 min efter utsatt tid pga signalfel. Vi hann åka kanske 30 min. Då kommer de helt plötsligt på att vi var tvugna att backa tillbaka till föregående ort då spåret behövde svetsas. Vi fick höra att ersättningsbussar skulle sättas in. 1h senare hade det fortfarande inte dykt upp några bussar. Då fick vi höra att vi skulle ta tåget iaf. Men se det skulle vi inte. Ytterligare ett bra tag senare klev vi av för att vänta på bussarna IGEN. Så där stod vi och frös bra länge. När vi väl kom till orten där vi kunde kliva på ett nytt tåg hade det tagit oss hela 4h att ta oss en sträcka som normalt inte tar längre än ca 40 min.



Man trodde ju att helvetet var över då. Icke. Vid Ockelbo fick vi stanna igen. Denna gången bara runt 1h då ett godståg framför hade kört på en älg.



5h efter utsatt tid var vi då alltså framme i STHLM. Resan dit tog hela 10h!!! Sen skulle man ju givetvis till GBG.



Några veckor senare ringer en försäljare mig och upplyser om SJs fantastiska bonuskort. Ganska givet var jag inte ett dugg intresserad av att resa mer med SJ och förklarade varför. Då har idioten mage att förklara för mig att förseningar händer sällan med SJ och att det antagligen inte alls var så illa som jag påstod. Då jävlar lackade jag ur. Så SJ är idioter!!!

2010-02-02 @ 17:39:10
Postat av: arg........

Jag hatar människor.....

2010-02-05 @ 13:18:39
URL: http://eraidioter.blogg.se/
Postat av: istalku2

Efter att ha läst insändarna så kan jag bara konstatera att det gnälls alldeles för mkt här...



Sj är klart mycket bättre än järnvägen i Uganda eller kanske i Ett annat U-Land.



Nu jämför vi olika aspekter av Sverige gärna med Afrika så varför inte denna sak oxå?



Annars varför jämför sig Sverige så gärna med just U-länder?? Nu blir jag lite ställd..



Varför jämför sig inte sverige med Danmark längre? Eller Norge??? ouch det kändes kanske för att då inser Svenskarna att dom har inte så mycket att komma med??



Så ja Sj är skit med med tanke på att i vissa länder så har dom ingen järnväg.. så måste man ändå säga att Sj är bra!!!



Själv tar jag bilen!! Har inte åkt tåg på över 20 år. Jag är faktiskt rätt så nöjd över det. Jag åker när jag vill, lyssnar på musik hur högt jag vill, tar en paus när jag vill. Dessutom så kostar en sj biljett ibland minst det dubbla mot bilen.



Jag behöver inte tänka på att 99% av priset går till överbetalda direktörer! Behöver inte tänka på frusna växlar! Vi kan bilda en opinion i Sverige. Men orkar vi??

Avslutningsvist kan jag säga att det finns alternativ. Man kan flyga oxå!!!



//istalku2

2011-03-15 @ 09:25:54
Postat av: janne

Förmodligen en riktig jävla pajas som utvecklat vagnar och spår. Och vad är det för idiot som jämför Sveriges transportnät med ugandas dito? Bättre att jämföra med japanska järnvägar. Sneögonen kan dom!

2012-11-06 @ 10:28:21
Postat av: svartbalteiattstorasig.blogg.se

svartbalteiattstorasig.blogg.se

2015-08-03 @ 14:08:42
URL: http://svartbalteiattstorasig.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0